Belang van slapen

Slaap is belangrijk voor de gezondheid. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat we lichamelijk en geestelijk van de inspanningen van overdag herstellen. Wanneer je niet genoeg slaapt, heeft dit invloed op je gezondheid en dagelijks functioneren. Voldoende slaap is dus van essentieel belang. Sleepzz biedt je graag de helpende hand om lekker te slapen.

Om weer lekker te kunnen slapen, is het belangrijk voor jezelf te bepalen waarom het slapen niet zo verloopt zoals jij dat graag zou willen.

1. Heb je moeite met het in slaap vallen? Lees meer

2. Word je ’s nachts regelmatig wakker? Lees meer

3. Snurk jij of je partner regelmatig? Lees meer

4. Heb je last van tandenknarsen? Lees meer

5. Heeft je kind moeite met slapen? Lees meer

Naast de ondersteuning van Sleepzz kun je zelf ook dingen ondernemen om de kwaliteit van slapen te verbeteren.

Probeer een vast slaapritme voor jezelf aan te houden

Het is belangrijk om in een vast slaapritme te komen. Op hetzelfde tijdstip naar bed gaan en weer opstaan is de eerste stap. Als je van tevoren goed bedenkt hoeveel uur je wilt slapen, dan kun je dat met vaste tijden goed plannen. Voor het ritme is het daarnaast belangrijk om overdag geen korte dutjes te doen; dit zal het slaapritme verstoren.

Mijd in de uren voor het slapen gaan blauw licht van telefoon-, tablet- of computerschermen

Het blauwe licht dat apparaten als smartphones en tablets afgeven, verstoort de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

Melatonine is een lichaamseigen stofje dat het slaap-waakritme bepaalt. Melatonine wordt geproduceerd in de hersenen, om precies te zijn in de pijnappelklier. De productie van melatonine varieert door de blootstelling aan licht, of beter nog het gebrek aan licht. Als het donker wordt krijgt het lichaam een seintje dat het tijd is om te gaan slapen. Als het ’s morgens weer licht wordt, wordt de melatonine aanmaak geremd, waardoor je wakker wordt. Zo bepaalt het daglicht je slaap-waakritme.

Zorg voor een frisse, opgeruimde en rustgevende slaapkamer

Om lekker en ongestoord te kunnen slapen, is het belangrijk dat je slaapkamer donker, koel en voldoende geventileerd is. Dat zijn de beste condities waaronder je lichaam tot rust komt.

Een goed matras en kussen doen wonderen

Om ervoor te zorgen dat je optimaal tot rust kunt komen, is een juiste slaaphouding belangrijk. Een goed kussen en een matras dat niet ouder is dan 10 jaar ondersteunen je lichaam en zorgen ervoor dat je de juiste houding kunt aannemen.

Vermijd alcohol, nicotine en cafeïne in de avond

Deze middelen zijn stimulerend, activeren je lichaam en onderdrukken je slaap.

Ontspan en beweeg voldoende overdag

Ademhalings- en ontspanningsoefeningen zorgen ervoor dat er minder stress en spanning in het lichaam zit. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt en rustiger slaapt. Naast ontspanningsoefeningen is het ook raadzaam regelmatig te fietsen of te wandelen. Het lichaam zal meer ontspannen wanneer je, het beste aan het begin van de avond, ongeveer drie kwartier aan beweging doet. De ontspanning zorgt ervoor dat je ook beter slaapt.