Lekker in slaap vallen

Om lekker in slaap te kunnen vallen is een slaapritueel een hulpje om je lichaam in de “slaapstand” te krijgen. Creëer een vast slaapritueel waarmee je voldoende kunt ontspannen voordat je gaat slapen. Schrijf bijvoorbeeld al je to-do dingen voor de volgende dag op een lijstje zodat je deze niet hoeft te onthouden, zet de verwarming lager, dim de lichten, neem een warme douche of maak een avondwandeling. Het is belangrijk om je lichaam en geest voor te bereiden op het slapen gaan.

Door bovenstaande te doen zorg je ervoor dat je lichaam ook dan optimaal melatonine kan aanmaken. Zodra het ’s avonds donker wordt komt er in je lichaam melatonine vrij. Daarmee regelt het lichaam voor een groot deel je dag- en nachtritme. Deze werkzame stof wordt gemaakt door de pijnappelklier, een klein gebiedje in de hersenen. De pijnappelklier reageert op licht en donker, via lichtgevoelige cellen in het netvlies van de ogen. Als het ’s avonds donker wordt, gaat de pijnappelklier steeds meer melatonine maken. Dat gebeurt vanaf een uur of acht ’s avonds. Het maximum ligt rond middernacht, daarna vlakt de hoeveelheid af (en zijn we als het goed is diep in slaap). Tegen de ochtend daalt de productie sterk.

Soms is je aanmaak van melatonine verstoord, door een jetlag of doordat je tot laat achter een scherm met blauwlicht zit. Met het ouder worden maakt je lichaam steeds minder melatonine aan.

De dosering van melatonine is per persoon verschillend. Sleepzz biedt verschillende doseringen melatonine aan. Het is een kwestie van proberen wat het beste voor jou werkt. Ieder persoon  is anders waardoor sommige personen met 0,1 mg melatonine al voldoende hebben en andere personen minimaal 3 of 5 mg melatonine nodig hebben om lekker en sneller in slaap te vallen*.

Ontdek de melatonine producten van Sleepzz hier

*melatonine helpt bij sneller in slaap vallen – het gunstige effect wordt verkregen bij de consumptie van 1 mg melatonine kort voor het slapen gaan.