Dag en nacht


Actief en fit, ook bij 50+

Ook wie scherp en bij de tijd is vergeet wel eens wat. Iemands naam niet kunnen herinneren, een afspraak vergeten, niet op het goede woord kunnen komen. Best logisch, want elke dag krijgen we een enorme hoeveelheid informatie en emoties te verwerken. Naarmate de leeftijd stijgt, kan de doorbloeding van de zenuwen in het hoofd veranderen. Het geheugen en het concentratievermogen kunnen dan een steuntje in de rug gebruiken.

Goede nachtrust en een fit geheugen

Een goed concentratievermogen en geheugen zijn belangrijk voor een actief en fit leven. De doorstroming van het hoofd is daarbij belangrijk. Het bloed voorziet het hoofd immers van noodzakelijke voedingsstoffen. Om het geheugen en de concentratie op peil te houden, is een goede nachtrust echter ook belangrijk.

 

Adviezen en tips voor een goede en gezonde nachtrust:

  1. Houd regelmatige bedtijden aan, probeer vooral op dezelfde tijd op te staan.
  2. Zorg voor een frisse, opgeruimde en donkere slaapkamer.
  3. Ga pas naar bed wanneer u zich slaperig voelt en sta even op
    als u niet kunt slapen binnen 20-30 minuten.
  4. Vermijd het lezen of tv kijken in bed, tenzij het u ontspant.
  5. Beperk roken, alcohol en cafeïne, vooral voor het slapen gaan.

 

Adviezen en tips voor een scherp geheugen:

  1. Beweging, zoals een half uur wandelen per dag, heeft een gunstige invloed op vergeetachtigheid.
  2. Actieve hersenen blijven langer scherp. Speel daarom regelmatig een spel zoals Memory of Back Gammon.
  3. Gebruik uw ori├źntatie. Ga weer zonder navigatiesysteem op pad en waag u aan nieuwe routes.
  4. Blijf de hersenen verrassen en eet eens met stokjes, of poets de tanden met de andere hand.
  5. Langdurige stress knaagt aan het geheugen. Dus onthaast!