Veelgestelde vragen

We ontvangen regelmatig vragen. Over melatonine, over Sleepzz. Hieronder zie je de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen, maak dan gebruik van het contactformulier. We zullen zo snel mogelijk reageren.

Melatonine wordt aangemaakt door de pijnappelklier, dat is een klein gebiedje in de hersenen. De pijnappelklier reageert op licht en donker, via het netvlies van de ogen.  Als het ’s avonds donker wordt, gaat de pijnappelklier steeds meer melatonine maken. Dat gebeurt vanaf een uur of acht ’s avonds. Dan krijgen we slaap. Het maximum ligt rond middernacht, daarna vlakt de hoeveelheid melatonine af (en zijn we als het goed is diep in slaap). Tegen de ochtend daalt de melatonineproductie sterk. Dan krijgen de hersenen een seintje om weer wakker te worden.

Bij kinderen is de productie het hoogst, de reden dat ze meer slapen dan volwassenen. Zo rond de veertig kan je al gaan merken dat je wat lichter slaapt. Bij ouderen is het nog duidelijker dat de productie afneemt: ze kunnen daardoor last hebben van lichter, korter slapen en vaker wakker worden.

Melatonine geeft in feit het seintje aan de hersenen dat het tijd is om te gaan slapen.  De melatonine productie begint gemiddeld zo’n twee uur voor het slapen gaan. Vanaf dan begin je slaperig te worden en het zorgt voor een goed slaapritme. Mensen die de neiging hebben steeds later naar bed te gaan, en steeds later op te staan, kunnen hun ritme verbeteren door melatonine te nemen. Het aanvullen door middel van melatonine supplementen helpt om sneller in slaap te vallen. De timing is dan wel van belang (zie inname advies).

Melatonine dient één uur voor het slapen gaan ingenomen te worden, en nooit na 24.00u. Het is erg belangrijk om het elke dag op hetzelfde tijdstip en in dezelfde dosis in te nemen.

Nee, melatonine geeft geen gewenning. Je kunt er op elk gewenst moment weer mee stoppen

Er is geen beperking op de tijdsduur dat je melatonine producten gebruikt. Je kunt op elke gewenst moment ook weer mee stoppen zonder het gebruik af te bouwen.

 

Binnen 2 weken moet het resultaat merkbaar zijn. Let op, het is hierbij belangrijk dat de melatonine elke dag op hetzelfde tijdstip ingenomen wordt. Houdt hierbij één uur voor het slapen gaan aan. Dat is namelijk het moment dat de natuurlijke melatonine aanmaak begint.

Dit verschilt per persoon, afhankelijk van je eigen melatonine curve. Er wordt geadviseerd om te starten met een lage dosis melatonine, bijvoorbeeld 0,3 mg. Eventueel kan deze dosis elke nacht met 0,2 mg verhoogd worden tot het gewenste effect bereikt is.

De natuurlijke melatonine aanmaak is leeftijds- en geslachtsgebonden en verschilt individueel. Elke persoon heeft dus eigenlijk een individuele melatonine curve. Je eigen melatonine gehalte verschilt van uur tot uur. Wanneer je dus meer tabletjes neemt of op een ander tijdstip, zal de totale bloedconcentratie telkens verschillend zijn en het effect dus anders. Het is daarom van belang elke dag op hetzelfde tijdstip (1 uur voor het slapen gaan) dezelfde dosis in te nemen.

Ja, deze twee producten mogen gerust gecombineerd worden, zolang de totale dosering van maximaal 5 mg niet overschreden wordt. 

 

Bij jetlags is het belangrijk om het gebruik van melatonine twee tot drie dagen voor de reis te starten. Melatonine wordt dan ingenomen als het op de plaats van bestemming tussen 22 en 24 uur is.

Dus bij een reis naar New York – waar het zes uur vroeger is dan in Nederland – is het juiste tijdstip om melatonine in te nemen op de dagen voor het vertrek: 16.00 tot 18.00 uur. Ter plaatse kan men melatonine innemen tussen 22.00 en 24.00 uur, tot de jetlag voorbij is, meestal binnen twee dagen.

Bij een reis naar Singapore, waar het zes uur later is dan in Nederland, is het tijdsvenster om melatonine in te nemen tussen 4.00 en 6.00 uur ’s morgens.

Dosering bij jetlag:

3-6 jaar: max 0,3 mg

7-18 jaar: max 0,5 mg

Vanaf 18 jaar: tussen 0,5 mg en 2 mg

Over het algemeen wordt dit niet geadviseerd. U dient met uw arts te overleggen of u de slaaptabletten nog mag combineren met melatonine.

Nee, dan mogen er geen melatonine producten gebruikt worden.

Ja bijna alle producten zijn geschikt voor vegetariërs, met uitzondering van de Sleepzz 123 nacht (bevat visgelatine).

 

Ja bijna alle producten zijn lactosevrij, met uitzondering van: Sleepzz melatonine original tabletjes 0.1 mg, Sleepzz 1 mg extra forte, Sleepzz extra forte 3 mg.

Deze laatste 3 genoemde producten bevatten dus wel lactose. 

 

Ja, alle Sleepzz producten bevatten geen gluten en kunnen met een gerust hart worden gebruikt. 

 

Nee. In Sleepzz Powersleep zit tryptofaan. Tryptofaan verhoogt het serotonine gehalte in het lichaam. Als dit genomen wordt in combinatie met andere geneesmiddelen met een vergelijkbare werking, kan het serotonine gehalte in het lichaam te hoog worden.

Wij adviseren voor kinderen van 1 jaar – 12 jaar Sleepzz Rust en Slaap siroop.

Dit is tevens rustgevend bij druk gedrag en bevordert een natuurlijke gezonde slaap, speciaal op de behoefte van kinderen afgestemd. Deze siroop is op basis van passiebloem-, kamille- en valeriaan-extract. Kamille is zeer geschikt voor kinderen met ADHD en voor kinderen die vaak nachtmerries hebben. Het kan ook makkelijk gemengd worden met bv. yoghurt, limonade of vruchtensappen.

Helaas zijn beide producten uit ons assortiment genomen.

Het tandenknarsbitje is gemaakt van ethylene-vinyl acetate copolymer.

Er zit geen Bisphenol en geen weekmakers in de Sleepzz Anti-Tandenknars.

Tijdens het bijten op het bitje zullen geen schadelijke stoffen vrijkomen.

De Sleepzz producten zijn geen geneesmiddelen, maar voedingssupplementen. Bij voedingssupplementen is het niet verplicht een bijsluiter toe te voegen. Alle relevante informatie vind je op het doosje.

Sleepzz Original bevat smelttabletjes, die je één uur voor het slapen gaan inneemt. Deze tabletjes kan je zonder water innemen. Tabletjes van Sleepzz Time Release neem je met water in. De Time Release tabletjes met melatonine worden geleidelijk aan het lichaam afgegeven gedurende de nacht. Deze tabletjes mogen 1 uur voor het slapen gaan worden ingenomen.

Hiervoor moet overlegd worden met de huisarts. Melatonine heeft namelijk invloed op de immuunrespons. Inname van melatonine kan een auto-immuunziekte beïnvloeden.